tisdag 7 december 2010

Julkortskursen

Nu är alla julkurserna till ända, så nu tänkte jag visa vad vi gjort. Det första kortet har ni ju redan sett:





Bakgrunden är gjord med vanligt lim och Perfect Pearl på ett svart Glossy cardstock. Man smetar ut lim och duttar sedan ut ett par färger Perfect pearl, jag använde guld och koppar, blandar samman lite och värmer sedan med varmluftspistol tills limmet och pulvret förenats med vartannat.
Granen (Inkido) har jag embossat med både guld- och kopparembossing.
Snön är en ny produkt, som heter "True snow", den finns i både glittrig och neutral.
De svarta pärlorna är färdiga halvpärlor. De guldiga däremot är Pearl Maker.
Den lilla guldiga renen har jag satt på en 3d-kudde.



På nästa kort har jag använt mig av tekniken "ghosting" :


Jag stämplade motivet, här snöstjärnorna, med Watermarkdyna på ett glossy paper. Sedan brayade (rollade) jag ut Distress Faded Jeans ovanpå och torkade av överskottet med en bit papper och.....tadaaaaa....då framträder det stämplade motivet!
God Jul (Inkido) stämplade jag med Distress Broken China och lite Faded Jeans på kanterna och embossade med klart embossingpulver.
Snöstjärnorna (Martha Stewart) duttade jag med på Puffet Velvetpennan och sedan värmde jag med varmluftspistolen. Då får ytan en sammetsliknande struktur. Över det tog jag lite glittrig stickles och pyntade med en blingsten. Runt kanterna drog jag med samma stickles på bakgrunden och med Baby Blue runt texten. Ett band under texten...och sen var det klart!


Till sist ett lite gammaldags kort:


Återigen använde jag glossy cardstock, men denna gången slipade jag lite på det med ett sandpapper, först åt ena hållet, sen det andra, så att det bildades ett rutmönster. Tekniken heter "false linen" och ska alltså likna linnetyg. När detta var gjort färgade jag in hela biten med Distress Antique Linen och lite Old Paper på kanterna. Själva motivet (Inkido...gillar´t !)färgade jag också in med olika Distressfärger med hjälp av små "ögonskuggeduttar". På vingarna, klockan och diademet satte jag lite stickles.
En stor julstjärna fick pryda mitt kort tillsammans med små stjärnor, fastsatta med dubbelhäftande tejp.

Kortet är ett sk stafflikort, så här ser det ut på insidan!




Mycket bilder, mycket text, hoppas ni blev lite klokare av det och att jag lyckats inspirera er! Ännu finns det ju lite tid att göra sina egna julkort!

Kram från Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar